dinsdag 2 december 2008

Justice, een rock & roll cliché

Ja, laten we de waarheid maar meteen bij de lurven pakken... Justice is een cliché.

Nieuw uitgebracht door de heren is "A Cross The Universe", een live CD en DVD documentaire.


Justice gaat op tour door Amerika, de manager is een wapengek, de chauffeur van de tourbus is godminnend en een beetje excentriek, een bandlid pist een kleedkamer onder, er wordt geneukt met gewillige groupies en Justice (inclusief manager) wordt gearresteerd wegens openbare geweldpleging en wapenbezit.

De documentaire deed me vooraal denken aan "Almost Famous" (fantastische film). Eigenlijk is Justice in rock & roll termen behoorlijk burgerlijk, gewoon net als alle andere bands die op tour een beetje doordraaien.


Het is echter te makkelijk om Justice als een cliché neer te zetten. Ondanks alles maken ze heerlijke, zoals Eric Corton het zo mooi beschrijft: vette smerige elektro.
Normaal gesproken hou ik van de stukjes van Corton, maar hij heeft duidelijk nog geen tijd gehad om de CD te beluisteren en de DVD te bekijken.

Dat is jammer, de DVD bevat niets anders dan bovengenoemde sex, drugs & rock and roll, maar de live CD is de moeite waard.

Ik ben natuurlijk bevooroordeeld want ik heb Justice dit jaar live gezien op het "5 Days Off" festival en ben uit mijn dak gegaan.
Daarmee heb ik mezelf vooral verrast, want ik ben normaal gesproken geen danser en niet iemand die voor aan een podium staat mee te brullen, maar als Justice los gaat dan kun je het gewoon niet meer helpen (blijkbaar).

Misschien kan ik om die reden zo genieten van de live CD die als absoluut hoogtepunt en afsluiter een remix van Metallica's "Master Of Puppets" (zie onder) heeft, hoe ontzettend vet!
De enige klacht die ik heb is dat de CD een slecht is gemixed. De beats die live zo lekker zijn, worden op CD flets en de hoge tonen doen pijn aan je oren.

Desalniettemin kan ik "A Cross The Universe" van harte aanraden, beetje spelen met je equalizer, volume op 10 en je hebt het gevoel dat je er bij was.
Alleen... als je er bij was, had je nog veertien keer zo veel genoten!

Geen opmerkingen: