maandag 8 december 2008

De beste albums van 2008

Uiteraard hoort bij het einde van het jaar een lijstje met toppers. Without further ado, komtie:

5. Kenny G – Rythm & Romance
4. Donny Osmond – From Donny With Love
3. Dolly Parton – Backwoods Barbie
2. Chris Rea - The Return of the Fabulous Hofner Blue Notes
eeennnn… numero uno, natuurlijk, deze kan niemand ontgaan zijn:
1. Samson & Gert - Hotel op Stelten

Tjonge jonge mensen, wat zijn wij verwend met prachtmuziek dit jaar! Wegens tijdgebrek heb ik van het bovenstaande lijstje niets kunnen beluisteren.

Even serieus nu, 2008 was het jaar waarin ik de traditionele tv definitief de deur uit heb gedaan en radio luisterde ik toch al niet.

Dat betekent dat ik nauwelijks reclame voorbij heb zien komen en niet zo heel goed op de hoogte ben van wat er tegenwoordig in de hitlijsten staat.

Gek genoeg is mijn album top 10 van dit jaar toch nog heel voorspelbaar en behoorlijk commercieel. Daarom heb ik naast het volgende lijstje nog een alternatieve lijst. Op de tweede lijst een rijtje albums waar ik ontzettend van heb genoten, maar die nog niet zo mainstream zijn.

Edit: Whoops! Eva heeft natuurlijk helemaal gelijk, “Graduation” kwam al in 2007 uit. Ik hoorder er pas in 2008 wat van ;-)

Er is dus plaats voor een nieuwe nummer 10, en welk nummer kan ik beter nemen dan de nummer 1 van mijn aankomende alternatieve lijst?

10. Glasvegas – Glasvegas
Ik weet niet waar deze jongens ineens vandaan zijn gekomen, maar dankzij Apply Some Pressure ben ik maar eens naar dit Glasgowse bandje gaan luisteren. Ik moet toegeven dat ik even wat tijd nodig had om ze te leren waarderen, maar na een paar keer “Geraldine” was ik óm!

Vooral dat heerlijke dikke Schotse accent van zanger James Allan doet mij goed. Ik kan namelijk op eigen houtje een tekst verzinnen aangezien het vaak niet te verstaan is ;-)

Deze jongens moet ik snel eens live gaan zien!

10. Kanye West - Graduation
Deze rappert maakte dit jaar een album met zó veel lekkere samples en catchy melodietjes dat ik wel van mijn geloof af moest stappen.
Zelden komen rap / R&B nummers bij mij voorbij de fase “mwah”. Dankzij het slimme hergebruik van Daft Punk’s “Stronger”, oude soulnummers én Chris Martin’s zang werd ik snel dit album in gezogen.

09. The Kooks – Konk
Hey, what can I say? Ik hou van vrolijke, dansbare nummertjes! “Konk” mag dan geen revolutionair album voor The Kooks maar bevat heerlijke opgewekte nummetjes met fijne teksten. Dit album is gewoon goed geproduceerd en doet dankzij de bonus tracks veel beloven voor de toekomst.

Verder hou ik zelden van covers, maar The Kooks zijn er gek op, niet erg want ze zijn er goed in!

08. Coldplay - Viva La Vida
Moet ik nog een toelichting geven? Redelijk laag, aangezien “Viva La Vida” toch een beetje klinkt als een routine album voor Coldplay. Dat wil niet zeggen dat er geen lekkere nummers op staan, integendeel.

Inmiddels woon ik 8 jaar in Den Haag en ben ik toch een beetje van de stad gaan houden. Ik was dan ook vrolijk verrast toen ik de alternatieve versie van de “Viva La Vida” video zag, geheel in de Hofstad opgenomen, met heel herkenbare plekjes.

07. The Ting Tings - We Started Nothing
Het heeft me even gekost, maar toen ik “That’s Not My Name” een aantal maal gehoord had was ik verkocht! De elektronische ondertoon in het gehele album maken “We Started Nothing” apart genoeg om interessant te blijven.

Ik weet niet wat Katie White vind van het gebruik van “Not My Name” in de volgende video, maar er zitten Victoria’s Secret modellen in, dus ik ben tevreden (“big hugs”! yes, please).

06. Vampire Weekend - Vampire Weekend
This is how you do it! Weinig woorden nodig: dit is dé manier om Paul Simon’s “Graceland”-geluid weer tot leven te wekken. Chapeau!

05. Duffy – Rockferry
Mercy, mercy, mercy, mercy me. Oh Duffy… Wat een stem, en wat een prachtige liedjes. De eerste keer dat ik het hele album “Rockferry” kon ik alleen maar een beetje giechelen. Uit verbazing! Wat een stem, en wat een prachtige liedjes.

De enige reden dat Duffy niet op 1 staat is omdat ze live nog heel veel te leren heeft. Ze schreeuwt iets te hard in de microfoon waardoor haar stem te schel wordt. Maar zolang ze in de studio haar liedjes ingetogen blijft brengen ben ik verliefd…

04. Kings Of Leon - Only By The Night
Ook hier ga ik weinig woorden aan vuil maken, “Because Of The Times” is een prachtig album en “Only By The Night” kan er net niet aan tippen. Dat gezegd hebbende: Kings Of Leon borduren gelukkig verder op hun kenmerkende geluid en het geheel klinkt misschien niet zo rauw als “The Times” maar is wél een van de beste albums van 2008.

03. The Verve – Forth
De enige échte come-back van het jaar. Guns N’ Roses eat your heart out!

Ik heb nooit veel van The Verve geluisterd, dus ik kon redelijk fris naar hun nieuwe album luisteren. Soms heb je van die albums die je direct bij de opening raken, “Forth” komt met “Sit And Wonder” hard aan. De beklemmende broeierige sfeer blijft het hele album hangen, maar af en toe hoor je een ‘silver lining’ zodat je niet direct in een depressie wegzakt.

Daarmee heb ik zelden een hoes gezien die zo perfect bij het album past.

02. Snow Patrol - A Hundred Million Suns
De nieuwe Snow Patrol… ik kom superlatieven tekort! Tien heerlijke nummers eindigend in hemels stukje moderne klassieke muziek.

Een van de mooiste liedjes van 2008 is “Crack The Shutters”. Een ‘klassiek’ Snow Patrol nummer dat rustig begint en naar een prachtige climax toewerkt onder begeleiding van een mooie songtekst.

01. MGMT - Oracular Spectacular
Surprise, surprise! Het meest vernieuwende album van 2008 is ongetwijfeld van de hand van MGMT. Ik had “Time To Pretend” inmiddels een keer of vijftig gehoord voordat ik naar de tekst luisterde, tot dan toe had ik alleen maar de bridge gehoord: “I miss the playgrounds and the animals and digging up worms” gehoord… Die regel alleen is bijna zo prachtig dat deze het hele album legitimeert ;-)

Ik geloof dat ik niet de enige ben die zal beweren dat “Pretend” hét beste nummer van 2008 is.

In de volgende post: De alternatieve top 10 van 2008 én een top 10 van albums die ik dit jaar niet begrepen heb (anderen blijkbaar wél).

1 opmerking:

Anoniem zei

Kan deze lijst wel waarderen, behalve dan MGMT...die hype gaat volledig aan mij voorbij. Graduation van Kanye is trouwens in 2007 uitgekomen. Inmiddels is er ook alweer een nieuw album: 808s & Heartbreak...

Ben benieuwd naar je alternatieve lijst!